sobota, lutego 09, 2013

"Te ściany są zimne i inne opowiadania" Truman Capote

Tytuł: Te ściany są zimne i inne opowiadania
Autor: Truman Capote
Wydawca: Świat Książki
Rok wydania: 2010
Liczba stron: 384
Moja ocena: 5.5/6













Książka Te ściany są zimne i inne opowiadania jest zbiorem wszystkich opowiadań Trumana Capote. Są to krótkie opowiadania z dziedziny literatury pięknej i należą niewątpliwie do najlepszych dzieł literatury amerykańskiej, obok twórczości Ernesta Hemingwaya. Truman Capote jako pisarz znany jest przede wszystkim z opowieści kryminalnej Z zimna krwią, opublikowana w 1965 roku, która przyniosła ekscentrycznemu pisarzowi olbrzymi sukces. Capote znany jest również z powieści Śniadanie u Tiffany'ego i jej słynnej adaptacji filmowej, będącej klasykiem wśród filmów.

Opowiadania Capote są majstersztykiem i zasługują w pełni na podziw i uznanie czytelników.  W skład książki wchodzą następujące opowiadania:
Te ściany są zimne  (1943)
Norki na własność (1944)
Kształt rzeczy (1944)
Gąsiorek pełen monet (1945)
Miriam (1945)
Jak ja to widzę (1945)
Legenda Kaznodziei (1945)
Drzewo nocy (1945)
Bezgłowy jastrząb (1946) 
Zatrzaśnij ostatnie drzwi (1947)
Dzieci w dniu swoich urodzin (1948)
Pan Niedola (1949)
Okazja (1950)
Brylantowa gitara (1950)
Dom kwiatów (1951)
Wspomnienie świąteczne (1956)
Pośród ścieżek do raju (1960)
Gość w dniu Dziękczynienia (1967)
Mojave (1975)
Pamiętna Gwiazdka (1982)

Podobały mi się wszystkie opowiadania, będące prozą, niektóre mniej lub bardziej, ale wszystkie były olśniewająco ciekawymi tekstami. Najbardziej, ze wszystkich zebranych opowiadań, przypadły mi do gustu Gąsiorek pełen monet i Dzieci w dniu swoich urodzin, oraz te ostatnie, napisane w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych.

Capote w swoich opowiadaniach po mistrzowsku wyraził całą swą głębię emocjonalną. Duży wpływ na twórczość Capote, miały jego doświadczenia życiowe z okresu dzieciństwa, lat młodzieńczych, obserwacje ludzi i życia małomiasteczkowej rzeczywistości. Właśnie te doświadczenia i obserwacje są rezultatem prozy pisarza. Niektóre z opowiadań, m.in. takie jak: Wspomnienie świąteczne, Gość w dniu Dziękczynienia i Pamiętna Gwiazdka są w dużej mierze opowiadaniami autobiograficznymi, przynajmniej jakaś ich część, chociaż nigdy nie zagłębiałam się w życie Trumana Capote i nie znam jego dokładnej biografii. Twórczość Capote jest kawałkiem dobrej literatury i zasługuje na poznanie! :-)

3 komentarze:

  1. Ciągle jestem w tyle z krótką formą prozatorską, bo zazwyczaj opowiadania nie spełniają moich oczekiwań. Dla Capote'a chyba jednak warto zrobić wyjątek, czuję, że ten zbiorek może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie Capote pozytywnie zaskoczył, nie spodziewałam się tak dobrych opowiadań:))

      Usuń
  2. Ostatnio mam przesyt z antologiami, dlatego na chwilę obecną dałam sobie spokój z taką krótka formą literacką.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję wszystkim za odwiedziny i komentarze, które zawsze chętnie czytam i na które staram się w miarę możliwości odpowiadać:-)